Kodnamn MarvinX (Milkyway del 1) av Catherine Bergman
Illustrationer Malin Wedsberg
Matteo är “hemmasittare” och datageni.
Frans och Shirin är vänner och när Frans får en mobiltelefon på sin födelsedag, som hans pappa hittat i soprummet på sitt jobb som städare, så hjälper Matteo till att skriva klart koden till mobilens program.
Det är Shirins mamma som konstruerat den extremt smarta telefonen, som skulle varit en hemlighet, men som nu är i de tre barnens händer.
Shirins mamma och Matteo är båda lika duktiga på programmering och mobiltelefoner.
Frågan är om Frans kan behålla telefonen, eller om Shirin lyckas spåra upp den.
På illustrationerna har Shirins mamma, Parisa, kavaj, kort snäv kjol, mycket långt hår och skor med nästan 1 dm höga klackar.
Dimmornas träsk (Draconia 2) av Patrik Bergström
Illustrationer Filippo Vanzo
Marius, (“han”), följer med Daria, (“hon”), och Castor, (“han”), när de ska leverera silver till Skugghem i Dimmornas träsk där den elaka drottningen Angeline härskar.
Det visar sig att Castor är drottningens son, och hon vill ha det örhänge som han fick med sig som liten, så att hon ska kunna härska med hjälp av dess makt.
Marius älskar äventyr och han är mycket modig och mycket skicklig. Bland annat så klättrar han upp för ett högt torn där Castor sitter inspärrad, bara med hjälp av små skrevor mellan stenarna i tornet.
Daria är en mycket tuff person som levererat silver till landet där vampyrer bor i många år. Men på den här resan tar sig en vampyr ända fram till resenärerna, och Castor räddar Darias liv genom kraften i sitt magiska örhänge.
Drottning Angeline, “en liten blek kvinna med svart hår”, är helt igenom elak och maktgalen. På illustrationerna ser hon inte liten ut, hon har långt hår, välformade bröst och getingmidja. Angeline har låtit släpa sin andre son, Creon, i kedjor längs gatorna varje dag i femton år på grund av att han inte ville lyda henne när han var liten, och för att han lät föra bort sin bror och det magiska smycket.
Berättelsen innehåller många beskrivningar av våld, misshandel och överfall. Historien är fokuserad på action, men har även flera beskrivningar av karaktärernas känslor.
I slutet av boken kämpar Marius, Castor och Creon tillsammans mot den maktfullkomliga Angeline. Castor får tillbaka sitt svärd och han säger till svärdet “Jag har saknat dig, gamle vän”(s.177) När drottningen håller på att ta livet av sin son Castor, skär Marius sig själv i handen och låter Creon, som är en vampyr, dricka av hans blod så att han blir ung och stark igen. Angeline tar ifrån Creon hans vampyrkrafter och då kastar Creon en påse silver på sin mor så att de både förgörs tillsammans.
Castor blir sedan, motvilligt, kung i landet. En ädel, rättrådig kung och en mäktig magiker.
Antalet karaktärer i boken som är “han”: sex centrala karaktärer plus alla kökspojkarna, vakterna och fångarna, totalt omkring 20 st. Antalet karaktärer i boken som “hon”, 3 st.
Det är bara de manliga karaktärerna som använder sin förmåga, makt, magi och skicklighet för att göra gott. Daria, är endast intresserad av pengar, och drottningen som har mycket makt och magi, är helt igenom ond.
Inget flyt (Dagbok för alla mina fans) av Jeff Kinney
Illustrationer av författaren.
Gregs familj utgörs av Greg, mamma, pappa, storebror Rodrick och lillebror Manny.
Det är mamman som leder och styr familjen. Det är oftast hon som bestämmer vad alla ska göra. Det är också mamman som tar hand om det minsta barnet, treåringen Manny.
Greg vet att det inte är någon idé att diskutera med mamman om hon bestämt något.
Greg berättar att “Vi visste alla att när mamma får en idé i huvudet så går det inte att få henne att ändra sig.” (s.168)
Han säger ofta att “mamma sa att”. Pappan yttrar sig mycket sällan i boken. Han blir som ytterligare ett barn som står och tittar på mamman när hennes beslut lett till en viss (ofta dråplig) situation.
I “Inget flyt” ska familjen få låna farbror Garys husbil för att kunna åka på familjesemester.
Pappan drömmer om ett campingliv där man kan stanna husbilen var som helst, och laga sin egen mat utomhus. Allra helst egenfångad mat, som fisk.
Rodrick och Manny vill gärna köpa andra vapen än fiskespö att fixa mat med.
Pappa kör husbilen.
Pappa grillar.
Pappa räknar ut hur man tömmer avloppstanken.
Mamma har hand om det minsta barnet, Manny.
Ett par karaktärer i boken är normkreativa:
Badvakten från äventyrscentret är en “hon”.
Skogvaktaren är en “hon”.
Gregs mamma pratar med ett gäng killar som går förbi på campingen och ber att Greg ska få vara med dem på deras “sommarkul”. Killarna fiskar och pratar om superhjältar, vilket djur man skulle välja att slåss mot om man var dömd till döden. Sedan börjar de bråka och slåss.
De gör bus och spelar kickball där de tacklas våldsamt, kastar bollen på varandra och kastar varandra. När de blir attackerade av “tonåringarna” som skjuter vattenmeloner så bestämmer de sig för att ge igen och hämtar sina vattengevär.
I slutet av boken urartar campingen totalt och det är 3-åriga Manny som räddar alla genom att styra in husbilen under den trasiga bron och avfyra en signalpistol.
Spökröster av Katherine Arden
I likhet med den första delen “Gömställen” så är det här är en riktigt bra spökberättelse. Den här delen har kanske lite fler inslag av klassisk spökberättelse, men det finns lika många inslag som är oväntade och annorlunda.
Författaren Katherine Arden är mycket skicklig och har en perfekt berättarstil och en förmåga att skapa trovärdighet för det “konstiga”, ovanliga och omöjliga. Hennes stil påminner om Samuel J. Halpin (“Den bleknande barnen i Riddlingskogen), och om Francis Hardinge (“Gökungen”).
“Spökröster” är också en berättelse om förväntningar och föreställningar om andras förmåga. Coco är liten, och andra ser henne som "en liten flicka”. De förväntar sig inte att hon ska vara så strategisk, smart och modig som hon kan vara.
Men det är osäkra, försiktiga Coco som räddar livet på sig själv och sina vänner och ser till att föräldrarna inte behöver förlora sina barn för alltid.
En verkligt magisk, läskig, quirky och originell bok.
Giftgrodans hämnd (Bleckmossen) av Oskar Ekman
Illustrationer Carolina Ståhlberg
Huvudpersonerna i serien om Bleckmossen är Emil, Siri, Amir och Amanda.
Amir och Amanda är ihop. Emil och Siri är kära i varandra, men Emil vågar inte ta första steget, och Siri vill inte ta första steget om Emil inte är modig nog att också göra det.
“Giftgrodans hämnd” handlar om handel med utrotningshotade djur. Det är en realistisk berättelse med skrupellösa vuxna som gör vad som helst för pengar. Social klass är även ett centralt tema.
Boken berättas omväxlande av Siri, Emil och Amir.
Boken har två starka, modiga, handlingskraftiga tjejer; Siri och Max. Övriga karaktärer är könsmässigt traditionella, men Emil är inte stereotypt manlig.
Alla de som sysslar med affärer med kött från exotiska djur är män.
Illustrationerna är gjorda i mangastil och lägger stort fokus på hår. De fyra huvudpersonerna har alla stort hårsvall, men Siri och Amanda har längst hår. Bilderna visar framför allt scener ur boken där tjejerna är livrädda och killarna modiga.
Författaren har ett tydligt genustänk. De olika karaktärerna har lite olika förhållande till genus. Amanda och Amir tycker att det är självklart att killen tar hand om tjejen han är ihop med, beställer mat åt henne när de är på restaurang, följer henne till dörren när hon ska hem m.m.
Siri är helt emot sådant beteende. Och när hon märker att hon själv faller in i det “spelet” så blir hon arg, “Hon hade betett sig som en ….brud. Skam över dig Siri Marklund, tänkte hon.”(s.21)
Amir vill gärna framstå som manligt modig,“Skulle han verkligen göra det? Var inte feg nu, tänkte han. Du är kungen.”(s.196) Amir skäms när han bär omkring på Amandas hund “en bländvit hårboll med pastellfärgade tofsar på huvudet” (s.77) Men samtidigt pratar han med den och tar hand om den när den mår dåligt “Amir tryckte hunden närmare intill sig. Är du rädd? Det är inget farligt.”(.78)
Emil styrs inte riktigt på samma sätt efter en strävan att vara maskulin. Men samtidigt vill han absolut inte framstå som feg. Och han blir arg på sig själv för att han blir så osäker när han är med Siri.
Siri är inte så fokuserad på sitt utseende som Amanda är, “Behöver du inte fixa dig?” säger Amanda, “Herregud, tänkte Siri” (s.12).
Siri svär “Amenvafanihelvete”(s.31). Och åt mobbaren Håkan som trakasserar Emil och Amir säger Siri “Stick Håkan”, och vinkar med fingrarna (s.51)
Siri möter medvetet sin egen rädsla: “Jag vill absolut inte hålla Gunnar. Och just därför måste jag väl testa.”(s.82) (“Gunnar” är en leguan)
Siri är modig, rättfram och självsäker. Det är hon som vill undersöka vad som händer på det låsta lagret. Hon vill inte att de ringer polisen förrän de har tagit reda på mer. Hon planerar och räknar ut hur de ska gå tillväga. Hon övertygar de andra att de ska gå in i butiken som haft inbrott. Siri är på gränsen till obetänksam, men hon har ett starkt driv, mycket mod och tänker klokt även när det är farligt. Hon är även fysiskt skicklig, Siri “tryckte upp dörren med en flygande hoppspark”, “Hon skar snabbt och effektivt upp tejpen med en fickkniv”.
Emil är också modig när det gäller att rädda oskyldiga djur och människor, “Vi måste ta oss in där, sa Emil. Vi måste rädda de djur som fortfarande lever.”
När de andra flyr ifrån en hämndlysten illegal handlare så stannar Emil kvar för att försöka rädda Håkan. Även Siri stannar kvar.
I djuraffären där Emil börjar jobba finns en kanin som Emil blir mycket fäst vid “Jag blev helt kär”(s.80) säger han till Siri.
Djur är ett centralt tema i boken. Amanda är vegetarian. Amir och Emil tycker att de är coola när de äter pizza och kebab med antilop och krokodil. Amanda reser sig och går därifrån. Men allihop vill hjälpa till och stoppa den handel med utrotningshotade djur som de upptäcker försiggår i deras närhet.
Den i boken som framför allt kämpar mot giriga män(niskor)s handel med exotiska djur, Max/Maxime, framställs däremot som en excentriker. Hon är beredd att offra ett av barnen för att rädda djuren; Emil säger “Så din jävla groda är viktigare än en människa?”, “Det stämmer, sa hon lugnt. Oändligt mycket viktigare. Vi människor är inte utrotningshotade. Tvärtom.” (s.204) (Samma tema finns i Kung Pow “De fem demonerna” av Lindholm & Lindqvist där en galen forskare försöker utplåna mänskligheten för att rädda djuren.)
I början av boken är Max en mycket hotfull och obehaglig man. Max/Maxime vill dölja sin identitet och Emil tror först att det är en man som anställer honom. När de senare hittar Max/Maxime bunden så “upptäcker” Emil att “Han var en ...hon”, genom att Max/Maxime har satt upp håret i en knut, och Emil ser att hon har “höga kindben och stora gröna ögon”.
De flesta männen i boken är hårda och tuffa. Förutom Siris pappa som jobbar med garner.
Tonvikt läggs vid Amandas hår, “Amande tittade på honom under sin långa röda lugg” (s.8),
Amanda “justerade sina långa röda lockar” (s.13), Amanda “strök en hårslinga bakom örat” (s.18)
Siri omnämns vid ett par tillfällen som “liten”. Vem trodde Siri att hon var? Så liten och ändå så kaxig.”(s.128) tänker Amir, “Okej, lilltjejen”, säger mannen som handlar illegalt med djur till Siri.(s.216)
Gravens gåta av Mårten Melin
Illustrationer Mattias Olsson
En fin och kreativ spökhistoria med ett könstraditionellt upplägg där han är hjälten och hon är den som blir räddad till livet.
Mattias Olssons läckra illustrationer flödar över sidorna, men det är texten som känns mest levande.
Huvudpersonernas utseende är även det könstraditionellt; han har kortklippt hår, hon har långt.
Ariel tjugofyra/sju av Håkan Lindquist
Illustrationer Joanna Hellgren
Det här är en ganska tung bok, där ett barn som levt tillsammans med en missbrukande mamma berättar om sitt liv.
Men det är också en bok som behandlar kön på ett normkreativt sätt. Framför allt är det huvudpersonen, Ariel, som aldrig talas om eller talar om sig själv i termer av kön, och vars handlingar, intressen, erfarenheter, känslor och tankar inte kan sägas vara könsspecifika. Ariel är helt enkelt ett barn.
Däremot så är de flesta andra karaktärer i boken könade, och Ariel talar om andra personer som kön.
Att inte köna Ariel är ett medvetet grepp från författaren, kanske för att göra Ariels erfarenheter mer allmängiltiga. Men det finns även ett problematiserande av könskategorisering när Ariel ska skaffa ett pass tillsammans med sina omsorgspersoner, Joel och Mattis.
Joel berättar för Ariel att alla människor könas vid födseln genom sitt personnummer. Men att “det är många som vill ändra på det där. Många som menar att myndigheterna inte behöver veta om en människa är pojke eller flicka, plus att det föds många barn där det är lite otydligt om det verkligen är en pojke eller flicka”(s.155) Samt att det finns väldigt många som vill kalla sig något annat än pojke eller flicka/man eller kvinna.
“Vi skulle kunna vara hen allihopa, sa jag. Så behöver ingen bry sig”, säger Ariel till Joel.
“När är det egentligen viktigt för någon annan att veta vilket kön jag har?” frågar Ariel.
“De behöver väl inte veta vad jag är. Det har de väl inte med att göra.”(s.156)
Boken är alltså skriven så att Ariel hela tiden framstår som ett barn, inte ett kön. Ariel har egenskaper, sätt att prata, sätt att vara m.m. som kan uppfattas som dels traditionellt “feminina” och dels traditionellt “maskulina”. Detta, samt att ingen talar om Ariel som kön, tillsammans med illustrationerna som inte heller är könsstereotypa, gör att läsaren tvingas se Ariel som ett barn, inte ett könat barn.
Men i övrigt använder boken könskategorier för att beskriva andra människor omkring Ariel.
Nattexpressen av Karin Erlandsson
Illustrationer Peter Bergting
Det här är en bok med ett fantastiskt fantasifullt inre, med ett mycket (köns)traditionellt ramverk.
När personer av olika anledningar, t.ex. genom att de blir senila eller dementa, börjar “försvinna bort” från sina närmaste, så kan de anhöriga söka efter dem med Nattexpressen. Tåget har 22 stationer, alla helt olika, och mycket fantasifulla ställen. Genom att den anhöriga tar med sig något som tillhör den “försvunna” personen, så kan den lockas till stället och de kan träffas som personen var innan den började “försvinna”.
Bokens karaktärer
Han - En genialisk konstruktör, Danjas morfar, som konstruerat Nattexpressen och alla stationerna
Han - En mekaniker, konstruktörens medhjälpare, Konrads pappa
Han - En konduktör, Ulf, som tar hand om Danja på resorna och förklarar hur allt fungerar
Han - En kille som alltid har kostym och slips, Konrad
Han - Danjas pappa som håller tal för gästerna och skjuter fyrverkerier
Hon - Danjas mormor som bakar bullar, och har hand om saker i en sekretär
Hon - Danja som letar efter sin älskade mormor och inte blir trodd av sina föräldrar
Hon - Danjas mamma, som mår mycket dåligt när hennes mamma försvinner
Hon - Den underliga, elaka “huvdamen” och “värdinnan” som i slutet av boken visar sig vara lokföraren Birgit
Hon - Danjas syster Nanda som är tuff, “cool” och bär på en hemlighet
Hon - Marina, Konrads oroliga mamma
Bästa bandet av Emma Fäldt
(Cuervo publishing)
“Bästa bandet” är en bok om Ella, Nina, Samira, Alice och Noel som går i 4:an.
Historien berättas ur Ellas perspektiv. Ella är en snäll, humoristisk och omtänksam person. Hennes bästa vän Nina är utåtriktad och med en mycket stark vilja och förmåga att få andra att göra som hon vill.
Samira är en lugn person som inte jagar upp sig i onödan.
Alice gillar sport, är snäll och samarbetsvillig.
Noel är en glad och humoristisk person.
I likhet med andra böcker där huvudpersonerna håller på med musik, så är själva musicerandet en mycket liten del av det som beskrivs i handlingen. Fokus ligger på personernas relationer och känslor.
En gång om året tävlar skolorna i området i “Music four”, en musiktävling där bara fyrorna får vara med. Ella och Nina “har längtat efter att få vara med i Music Four ända sedan de gick i ettan.”(s.7) Ella spelar piano och Nina sjunger.
De får med sig Samira som spelar trummor. Hugo erbjuder sig att spela gitarr i bandet, men Nina tycker inte att han är tillräckligt cool, plus att hon vill att de ska vara ett tjejband. Istället frågar de Alice som också spelar gitarr.
Nina vill att de ska kalla sig Candygirls. Sammi undrar om namnet måste vara något med girls. Alice föreslår Candy Cool. Nina bestämmer att det blir Candy Cool Girls.
När sedan Alice skadar ena handen på en handbollsmatch så måste de hitta någon annan som kan hoppa in. De provspelar med Cissi men Nina är inte nöjd med henne, trots att hon spelar bra. Hon tycker inte att Cissi passar i bandet för att hon är “skvallrig” och pluggar jämt. Noel är intresserad av att vara med, och Nina bestämmer att “Vi måste ha med Noel”(s.36) Hon föser ut Cissi ur musiksalen och säger “Vi får se hur det blir. Vi hör av oss.”(s.36)
Relationerna mellan bandmedlemmarna kompliceras genom att Nina är kär i Noel, och Noel visar sig vara kär i Ella. Ella känner sig trängd och avvisar Noel. Men när hon ser Noel och en annan tjej dansa tillsammans på skoldiscot, så ångrar hon sig.
Nina är en central karaktär i boken. Hennes engagemang och driv gör att de andra ibland tycker att hon är en bra ledare, och ibland att hon går för långt i sitt bestämmande och ganska tuffa behandling av andra.
Ella är en lojal bästa vän som bara vid ett tillfälle tappar humöret och skriker åt Nina efter att Nina läst Ellas meddelanden på telefonen, “Du styr ju allt och dessutom rotar du bland mina meddelanden.”(s.49)
Samira håller sig ofta i bakgrunden och lägger sig inte i diskussionerna. Men när Nina bestämt något igen säger hon “Ah men vad fan, vad har hon nu fått för sig?”(s.47) Och när de andra diskuterar ett konkurrerande band som skrivit elaka saker om Candy Cool Girls på sociala medier, suckar Samira “Alltså ni två, att ni orkar bry er ens.”(s.103)
Noel får stå ut med en del trakasserier eftersom han är kille i ett band som heter Girls. Någon har målat dit långt hår och kjol på ett foto av Noel (s.87). Men han bryr sig inte.
Boken ger en traditionell bild av kön.
Framför allt är det Nina som står för den traditionella feminiteten. För Nina är killar det samma som personer som en blir kär i. Hon “slänger med sitt hår och skrattar högt” (s.79) när killen hon är intresserad av är i närheten. Utseende, kläder, smink, hår, är mycket viktigt för Nina. Hon tränar in dansrörelser som hon ska använda på scenen och “Den långa ljusa hästsvansen svänger åt alla håll när hon dansar.”(s.17) Samtidigt är hon inte undfallande eller osäker i sin femininitet, utan tvärtom mycket självsäker och bestämd att få som hon vill.
Ella är också traditionellt feminin. T.ex. när Alice kommer tillbaka från sjukhuset säger Ella “Heeej, huuuu ääär det?”(s.29) Men Ella gör inte samma uppdelning mellan killar och tjejer som Nina gör. För Ella är andra jämnåriga inte så mycket kön, som de är personer. Och hon pratar och skämtar med Noel på ett naturligt och avslappnat sätt när de har sällskap till sina respektive musiklektioner.
Noel är också en person som inte lägger alltför stor vikt vid kön. Han tycker om att dansa och spexa, och han tycker det är oproblematiskt att vara enda killen i bandet. Men han vägrar ha gröna slingor i sitt hår, och när bandet träffas hemma hos Alice för att se på Eurovision så tar han med sig en killkompis, Adam.
Samira är nog den person i boken som är mest normkreativ. Hon har ett mycket rakt sätt att kommunicera på, och är orädd socialt.
Skuggans hemlighet (Isjuvelen del 2) av Karin Stigsdotter Gustafsson
Serien om isjuvelen är en deckar/fantasy/äventyrsberättelse. Men ur genussynpunkt är det de tre huvudkaraktärerna som är intressanta att titta närmare på.
De tre huvudpersonerna i serien är Kakan (jagberättare), Mante (ett av Kakans storasyskon) och Mogge (Kakans bästa vän).
Om det inte vore för de obehagliga äventyr som de kastas in i, så skulle de här tre vara ett mycket lyckligt gäng.
De lever ett härligt liv i byn Påskallavik. Mante, som är äldst, är intresserad av fiske, läser fisketidningar och gör i ordning flöten och krokar, Mante tycker också om att tälja, och att bygga saker. Mante är en mästare på stenkastning (kasta macka?) i sjön, och på att spotta långt mellan framtänderna. Fotboll är också ett intresse, “Mante började som vanligt trixa med fotbollen”(s.13). Mante har tidigare varit bästis med Micke, men på senare tid så vill Micke inte träffa Mante längre eftersom hon är tjej. Och Store-Lasse, som är ny i byn, tyckte först att det var kul att vara med Mante och brottas, tävla m.m. Tills han fick veta att Mante var en tjej, då slutade han tvärt och började mobba henne istället.
Mante är en person med stor integritet. Allvarlig, noggrann, eftertänksam och självständig. Hon gillar att bygga saker, “Jag tänker börja bygga något. Om ni är ordentliga för en gångs skull så kan ni få hjälpa till.”(s.60) När Kakan retar henne kallar hon Kakan och Mogge för “småglin”. Mante är “tuff”, stark, självsäker och orädd. Hon står för förnuftet i gruppen, och den som känner ansvar för de andra. Men när de skojar och leker så är hon lika fnissig som de andra “Vi låg i en skrattande hög”(s.111). Mante visar sällan känslor och har ingen direkt empati med djur, men när lillasyskonet drömmer mardrömmer så tar hon hand om henne och ger tröst.
Mogge är en mycket glad, entusiastisk och social person. “Mogge kan pigga upp vem som helst”(s.28) Socialt är han helt orädd, men när det börjar hända läskiga saker så vill Mogge inte vara med. “Mamma mia, pep Mogge. Jag vill hem”(s.33). Han är så rädd så han gråter när de är mitt uppe i ett farligt äventyr, men Mante säger “Nu måste vi lösa gåtan”(s.135).
Kakan tycker mycket om att vara med Mogge, att cykla snabbt, spela spel, skojbråka och bara ha det kul. Allt som hon och Mogge gör tillsammans är roligt, men i skolan har de börjat reta henne och säga att hon är kär i Mogge. Det här har gjort att hon nu undviker honom i skolan och de ses bara på fritiden. Kakan tycker också om att vara med Mante, och att småreta Mante när hon får en chans. Kakan är, till skillnad från Mante, inte så ordentlig av sig “jag är inte så bra på att städa efter mig”(s.10)
Kakan älskar äventyr, “jag har alltid längtat efter något extra. Efter ett stort och underbart äventyr! Med skogar, berg och lägereldar”(s.78). Men hon tycker inte om den känslighet som gör att hon ser övernaturliga saker, hör viskningar, drömmer starka drömmar och känner på sig saker. Det är obehagligt och skrämmande, och hon känner ofta att hon inte har någon kontroll. Framför allt tycker hon inte om att de andra kallar hennes upplevelser för fantasier. Hon rackar ner på sig själv och tycker att det är något fel på henne; “Nähä. Ingen ville lyssna på mig, som vanligt. Jag är nog för knäpp för det.”(s.59) Hon tänker att hon har “öppnat sig för andevärlden” p.g.a att hon läste allt hon kunde hitta om spöken när hon var liten för att försöka bli av med sin mörkerrädsla.
Kakan tänker att hon vill göra en hinderbana. “En riktigt tuff bana! Då skulle jag kunna träna hårt och bli lite mindre klantig. Jag skulle kanske kunna bli lika snabb och stark som Mante.”(s.60)
När Kakan till slut får nog av alla sina upplevelser, och att inte ha någon att prata med skriker hon “Men snälla! Lyssna! Ni måste hjälpa mig!”(89). “Aldrig låter du mig prata till punkt!” skriker hon åt Mante.(s.90)
Både Mante, Mogge och Kakan drar sig inte för att använda svordomar, de har ofta ett sätt att prata som är direkt och rakt på sak. “Men skit i det, sa jag.”(s.33), ska vi spela?, undrar Mogge, “Det kan du ge dig på!, sa jag”(s.103), “Nä nu...sa jag låtsasargt och dunkade båda knytnävarna i bordet.”, “Men titta då, din grisuggla! röt jag på skoj mot Mogge.”(s.104)
Om vi tittar på huvudkaraktärerna ur ett genusperspektiv så visar den här boken hur könskategorisering hindrar personer att må bra och ha det roligt och trevligt tillsammans. Både Mante och Kakan, som inte är könsstereotypiskt kvinnliga, utan breda, levande karaktärer, möter omgivningens stereotypiska tänkande där tjejer och killar är tillsammans för att de är kära i varandra.
Det är sorgligt att läsa om hur tre personer som så tydligt älskar livet och älskar att ha roligt, blir hämmade och begränsade av den sociala påtryckningen där kön är något som ska hållas isär och vara olika.
Kakan bidrar själv delvis till det könsstereotypiska tänkandet när hon retar Mante för att Mante har “stora fötter” (s.35)
Illustrationen på bokens framsida ger en mycket rättvisande bild av de tre karaktärerna. Vi ser de tre komma springande, Kakan springer först, framåtlutad med knutna nävar, Mogge ser rädd och orolig ut men springer koncentrerat, Mante har ett allvarligt uttryck.
Kakan har håret i en hästsvans, Mante och Mogge har kortklippt hår.
I god tro av Christina Wahldén
“I god tro” är en bok med ett mycket tydligt genusperspektiv.
Det är också en socialrealistisk bok med mycket patos.
Hawa bor med sina föräldrar och sex yngre syskon. Hennes favoritställe är biblioteket där Barbro är bibliotekarie. Där finns även Nettan från föreningen Kriminellas revansch i samhället, som jobbar som biblioteksassistent.
Nu ska klassen göra praktik och Hawa ville egentligen praktisera hos polisen, men det blev istället budfirman Bosses bilar (som ägs av Amir). Där får hon själv sköta bokningen av bilar och lastbilar. Men en av de anställda, Zac, verkar ha något skumt för sig. Och snart är Hawa honom på spåren.
Hawa är inte rädd för att prata med vuxna, att fråga, undersöka och komma på idéer på hur hon ska ta undersökningen vidare. När hon blir äldre vill hon utbilda sig till polis, men hennes detektivarbete är redan ganska utvecklat. Hon har lärt sig hur man spionerar utan att synas, hur man tar reda på information från myndigheter m.m.
Till stor hjälp har hon Barbro som är minst lika intresserad av deckararbete som Hawa. Barbro verkar vara mer orolig för vad bibliotekschefen ska säga när biblioteket startar ett café, än vad hon är för att ge sig ut på hemligt (och ganska farligt) uppdrag för att samla bevis.
Assistenten Nettan är precis lika entusiastisk. När Hawa kommer till biblioteket möter hon “en stor karl med valrossmustasch som är klädd i orangea kläder med reflexer på. Han knyter sina skor. På ryggen står det VÄGVERKET med stora bokstäver.” (s.93) Det är Nettan. Och när de måste följa efter Zac med bil så försöker Barbro “sätta sig på förarplatsen men Nettan sliter undan henne och sätter sig själv bakom ratten. Hon drar bak stolen så långt det går. -Nu blir det biljakt! ”(s.102)
Hawas vän Sana är en entusiastisk fotograf. Hon följer med Hawa till garaget där Zac har de stulna mopederna för att hon vill ta bilder. Och när de ska följa efter Zacs lastbil klär Sana ut sig till fågelskådare i grågrön väst med en massa fickor med kameragrejor, och en och stor kikare. Sedan hoppar Sana in bak i lastbilen för att kunna fotografera lasten. Hon utsätter sig för mycket stor fara, men kan bara tänka på vilka bra bilder hon tagit.
Hawa är den som står för förnuft. Hon är metodisk och lugn, för anteckningar och har gott om tålamod. Hon får beröm av chefen för att hon “är så artig och ordentlig”. Hawa brygger kaffe, städar bakom disken, städar och torkar rent i receptionen (delvis för att hon söker efter information), hon ler stort mot alla kunder och klarar av jobbet utan några problem. Hon är ofta mycket modig och gör saker som innebär en fara, men som leder henne vidare i detektivarbetet.
Hawa känner också ett stort moraliskt ansvar att hjälpa till när hon ser att andra far illa. I den här boken är det Adea som blir utsatt för misshandel av sin man. Hawa gör allt hon kan för att hjälpa till utan att mannen får veta något. Och när både kvinnojouren och polisen är oförmögna att göra något så ser Hawa till att Adea kan fly med sina barn hem till Barbros syster.
Kön är centralt i boken, framför allt genom att flera av männen i de familjer vi lär känna lägger enorm vikt vid att fruar måste lyda sina män. När Barbro startar Tjejernas bokkafé på biblioteket, för att även kvinnorna ska ha någonstans att träffas och dricka kaffe, så samlas några farbröder utanför och en av dem säger att “kvinnorna ska vara hemma. Det där får vi allt sätta stopp för”.
Hemma hos Hawa är det mamman som tar hand om de sju barnen.
Hawa, Sana, Nettan och Barbro ger en normkreativ bild av kön (men varför Barbro måste ha höga klackskor och rött läppstift när hon klär ut sig till “lapplisa” är oklart).
De är alla handlingskraftiga, kunniga och modiga.
2039 - Framtidshistorier för orädda
av Åsa Anderberg Strollo och Andreas Palmaer
Boken består av 12 noveller om framtiden
På bokens framsida ser vi en bild av två springande barn. Den som har kort hår springer framåtlutad och mycket fokuserat, med huvudet framåt och handlederna raka. Den som har långt hår springer lätt bakåtlutad, ofokuserat, med huvudet bakåt och handlederna böjda.
Boken ger en normkreativ bild av kön genom att både de karaktärer som är “hon” respektive “han” ger flera exempel på när de
agerar intelligent och självständigt,
hjälper och bryr sig om andra
I andra hänseenden är bilden av kön mer traditionell:
En “mamma” upplevs som “tjatig”.
En pappa är kemist och specialtekniker.
En “hon” tycker att en dammsugare väger mycket och “pustar när hon lyfter upp den tunga tingesten”.
En mamma steker kotletter, en annan mamma försöker lära sin son att laga mat. “Att laga mat är det värsta Remus vet. Och inte blir det bättre av att mamma lägger sig i.”(s.112)
En farfar sågar ner träd.
En pappa hämtar en yxa och en järntång.
Men det finns även exempel på det mer normbrytande:
En pappa gråter.
Ambulansföraren är “hon”.
En “han” svimmar av rädsla.
De mest normbrytande berättelserna är de där huvudpersonen endast benämns som “jag”, inte med egennamn eller med någon form av könsklassificering. Som i novellerna “2040 - Den sista hund-hunden” och “2050 - Spelet”.
Poltergeisten (Spöksyn del 1) av Cecilia Rojek
“Poltergeisten” handlar om Tuva, 12 år, som flyttar från Visby till Gamla stan i Stockholm. Hennes pappa har fått jobb som chefskonservator på Naturhistoriska riksmuseet och plötsligt har gammelfarmor avslöjat att hon äger ett hus (palats?) i Gamla stan som kallas Stiernkranska huset. När de kommer dit välkomnas de av den tidigare vaktmästaren som bor kvar i ett hus på gården. Han säger “Tänka sig att någon har vågat flytta in i Gamla stans mest hemsökta kåk. Det är modigt det.”(s.10)
Tuva har tidigare haft en nära och fin relation till sin pappa, men nu har han inte tid att göra saker med henne längre, han har knappt tid att prata. Tuvas relation till sin mamma är minst sagt komplicerad. Mamman är mycket orolig av sig. Tuva tycker att hon är “hysteriskt orolig”. Mammans oro gör att Tuva har svårt att anförtro sig åt henne, då mamman ofta överreagerar. Istället gör mammans gråt och oro Tuva argsint.
Tuva har lämnat sin bästa vän i Visby, och till en början har de ingen kontakt (p.g.a att hans föräldrar beslutat ta en paus från allt digitalt). Tuva känner sig ensam, men lär känna Dante, som kommer på besök i trädgården. Men mamma och pappa beter sig mycket konstigt gentemot honom. Hon har också sin katt som ger henne trygghet. Och hon blir vän med den f.d. vaktmästaren, Bertil.
Skolan är en kall och ogästvänlig plats på grund av de två mobbarna med stenrika föräldrar, Franka och Lovisa. Lärarna vill inte se den terror de utövar mot andra tjejer, bland annat för att deras föräldrar donerar stora summor till skolan, och för att mobbarna är skickliga lögnare som får de vuxna på sin sida. Tuva får en vän i Blenda. Men Blenda är själv livrädd för Franka och Lovisa och säger att det är ingen idé att försöka kämpa emot dem.
Tuva är en stark och modig person. Hon struntar ofta i mammans förhållningsorder som hon ser som överdrivna. En trappa upp i huset ligger paradvåningen, men hon får inte gå upp dit eftersom det tidigare brunnit där. Men med en pirrande känsla tar Tuva nyckeln och går dit iallafall.
Det börjar hända oförklarliga saker som gör Tuva rädd, men hon förstår efter ett tag att det är någon som vill henne något. Någon som vill att hon ska göra något.
Men när något händer tolkar föräldrarna det som att det är Tuva som är obstinat och har sönder saker, skriver med sylt på väggen m.m. När Tuva talar om spöken tror de att hon har låtsaskompisar och är rädd att hon hallucinerar. Och när läraren i skolan hör av sig är det Tuva som blir anklagad för misshandel av mobbarna. Föräldrarna, som bara lyssnar på läraren och inte på Tuva, blir alltmer oroliga.
Som tur är kan Tuva prata med sin bästis Nils via facetime, och visa honom allt som händer i huset. Nils tror på henne, stöttar henne, och är själv mycket intresserad av de övernaturliga händelserna. Tuva får också stöd av Bertil (och hans fru Ingeborg). Dante är också en vän, även om han bara dyker upp och försvinner lika plötsligt. Senare får Tuva också starkt stöd av sin gammelfarmor. Och när kuratorn Johanna i slutet av boken byts ut, så får hon upprättelse av den förstående kuratorn Jonas.
Många av karaktärerna i boken ger en ganska traditionell bild av kön.
Mamma är nervös och orolig. Hon gråter mycket ofta. Pappa är trygg och gemytlig. Han kallar sin fru och Tuva för “tjejer”; “Nej tjejer, nu tänker vi på något roligare”. “Men vad är det som händer här, tjejer?” (s.39) Bertil är trygg och snäll och kommer med sin verktygslåda. Dante kallar Tuva för “fina Tuva” och säger att han saknat henne. Nils spelar basket och visar upp hur skicklig han är med basketbollen. Han trycker i sig ostbågar och chips, “Nils stoppar munnen full med chips”, “Nils tar en näve ostbågar”. Men han är också känslig, en gång ser han gråtfärdig ut, en annan gång är han på väg att börja gråta. Han har mycket humor, en gång börjar han fnissa hysteriskt. Och han ser Tuvas mod “Du är modig som ett lejon, Tuvan.”(s.187), “Du är en sann hjälte, Tuvan, och jag är grymt stolt över dig.” (s.217) Vänskapen mellan Nils och Tuva är normkreativ genom att den är just en vänskap, inte en knoppande kärleksrelation.
De två mobbarna Franka och Lovisa är inte könsstereotypa i sin tuffa framtoning och sin våldsamhet. Men det går inte att känna någon respekt för deras beteende, de är bara elaka (bl.a. på grund av att de själva blir dåligt behandlade av sina föräldrar). Läraren Conny är extremt självupptagen och fåfäng. Kuratorn Johanna är en maktmissbrukare som man som läsare har mycket svårt att tåla.
Tuva är den karaktär som visar upp flest känslolägen och egenskaper. Hon är nyfiken, modig, rädd, intelligent, snäll, artig, bestämd, arg, eftertänksam, påläst, hungrig, tänker logiskt, förstående, en bra vän, drivande, och ofta mer vuxen än sin mamma.
Men det som kanske framför allt kännetecknar Tuva i boken är hennes gråt. Hon gråter oftare än sin mamma, men av mer förståeliga anledningar. “Tuva stryker tårarna ur ögonen”s.8, “Tuva stryker bort tårarna med baksidan av handen”s.14, “Allt blir suddigt när ögonen svämmar över av tårar”s.37, “Tårarna börjar rinna nerför Tuvas kinder”s.101, “nästa sekund sjunker hon ihop och börjar gråta”, “Tårarna bara forsar ur henne.”s.105, “Pappa stryker bort några tårar från Tuvas kind”s.141, “Så sorgligt, viskar Tuva och känner hur det bränner bakom ögonlocken”s.148. Och i slutet av boken när de både läskiga och jobbiga händelserna hopar sig gråter Tuva upprepade gånger, men hon gråter flera gånger på grund av att hon känner en sådan empati, och lättnad när hon äntligen får förståelse från omgivningen.
För lagets bästa av Angelica Öhrn
“För lagets bästa” är enormt välskriven. Texten, känslorna och fotbollsintresset flödar. Storyn hänger ihop på ett fantastiskt fint sätt, och alla karaktärer är mycket trovärdiga och intressanta att läsa om. Författaren beskriver barnens tankar, känslor och handlingar på ett sätt som känns mycket realistiskt. Spänningen och konflikterna byggs successivt upp och slutet är riktigt gripande.
Kapitlen berättas omväxlande ur Adams och Ilyas perspektiv.
Adam är fotbollslagets stjärna, en självsäker och egocentrerad spelare. Han bor med mamma, pappa och syskon i en lyxvilla, men under det senaste året har hans pappa sovit mest hela dagarna på grund av utbrändhet. Nu börjar det bli osäkert om de kommer att kunna bo kvar i huset, de har inte ens råd att köpa nya fotbollsskor till Adam när de gamla blivit för små.
Ilyas spelar fotboll för att hans pappa driver på honom. Pappan är enormt engagerad i Ilyas fotbollslag. När pappan som liten var ett ensamkommande flyktingbarn till Sverige, så var drömmar om fotboll det som fick honom att överleva. Själv tycker inte Ilyas att det är roligt att spela. När han och kompis Emil som sexåringar började med fotboll hade de två tränare som fokuserade på samarbete mellan lagmedlemmarna, men efter att Rasmus började i laget och hans pappa Robert blev huvudtränare så har spelet och jargongen blivit mycket hårdare. Ilyas får ofta höra av sina medspelare, däribland Adam, att han är dålig. De suckar eller skriker när han gör misstag och Ilyas försöker att delta så lite som möjligt på träningar och matcher.
Förändringen börjar när Robert får ett nytt jobb och slutar som tränare. Istället ska Pernilla, en före detta landslagsspelare, träna laget. Pernilla har en helt annan syn på hur ett lag blir bra och når framgång. Hon ser direkt att Ilyas har en mycket bra förmåga att läsa av spelet, och hon låter honom pröva nya spelpositioner i laget än back. Adams tendenser att styra och racka ner på de andra vill hon få stopp på. Under de individuella utvecklingssamtalen säger att hon att han gör andra barn i laget ledsna, något som får Adam att börja tänka och reflektera.
Men Rasmus, Walid och Jonte har fått nog av Pernillas mesiga taktik. De provspelar för ett annat, tuffare lag, IF Vargarna. Samtidigt har Emil, Wilmer och Bobo fått nog av att ständigt bli utskällda av sina medspelare för att de inte är tillräckligt bra, och bestämmer sig för att sluta med fotbollen.
Ilyas som plötsligt upptäckt att han tycker att det är roligt att spela under Pernillas ledarskap, vet inte vad han ska ta sig till om laget plötsligt upplöses. Han tar mod till sig och går hem till Adam, vars spelsätt har förändrats sedan de fick Pernilla till tränare.
Adam har stannat hemma och låtsas vara sjuk för att han inte vill tala om för Rasmus att hans familj inte har råd att låta honom spela i IF Vargarna. Han känner att han har blivit sjuk som sin pappa, som bara kan ligga och sova hela tiden. Han har slitit ner fotbollsaffisherna i sitt rum och beslutat sig för att nu är det slut med fotboll, även om det känns som om det var sitt hjärta han slet ut. När pappan inser hur dåligt Adam mår, och hur mycket han behöver sin förälder, så får han ökad kraft och ork.
När Ilyas knackar på hemma hos Adam spelar de först lite fotboll tillsammans, pappan gör fika åt dem, och sedan berättar Ilyas varför han är där. Att Pernilla håller på att bli sparkad, att han vill fortsätta med fotbollen, att Emil, Wilmer och Bobo tänker sluta, men om Adam säger förlåt till dem så kanske de kan fortsätta vara ett lag.
Nästan alla karaktärer i boken är “han”, den enda huvudkaraktären som är “hon” är fotbollstränaren Pernilla.
Något som kanske är lite för bra för att vara sant, är att alla talar om Pernilla som en tidigare medlem av fotbollslandslaget, inte damlandslaget. Ingen av de tuffare killarna talar om henne som en tjej, utan endast som en f.d.landslagsspelare.
Den tidigare tränarens krav på att Pernilla ska sparkas känns däremot mycket realistiskt, även om det inte heller här talas om kön, eller mesiga tjejer, som grund för kritiken.
De två huvudkaraktärerna Adam och Ilyas är runda karaktärer som känner glädje, oro, sorg, rädsla, tilltro, osäkerhet m.m. De biter båda ihop kring sina känslor, men när föräldrarna stöttar dem så forsar alla tårar fram, och de mår så mycket bättre. Även Adams och Ilyas respektive pappor är runda karaktärer med rikt känsloliv och förmåga att lära sig lyssna.
Framtid - 11 berättelser för mellanstadiet
Tio noveller och en tecknad serie om framtiden, som kan vara om flera tusen år, eller imorgon.
Huvudpersonerna i de elva berättelserna benämns som Elton, Rasmus, Elias, Lilly, Minna, Harriet, Sigrid, Du, Jag, Ci och Jag.
Sammanfattningsvis kan man säga att framtiden är ganska mörk. Där förekommer mobbning, hierarkier, ödesbestämda val, och en jord förstörd av människan. Människor könsklassificerar fortfarande varandra och äter fortfarande djur.
“Födelsedagen” av Kerstin Lundberg Hahn. Berättelsen om Elton är en historia om ett framtida klassamhälle där bara de rika har tillåtelse att vistas inne i Kupolen där livet på jorden återskapats i form av solljus, växtlighet och hav. Elton vill ta sig in i Kupolen, bara för en kort stund, men hans vän, Malte, är orolig och springer hem igen. Elton får tårar i ögonen när han får se havet.
“Spegeln” av Karin Aspenström. Berättelsen om Rasmus handlar om ett barn som blir mobbad, och gömmer sig inne på toaletten varje rast. I spegeln ser han plötsligt “en vuxen mans ansikte”(s.29). När han går ut från skolan har han flyttats 10 år fram i tiden. Där träffar han sig själv och får veta att hans liv kommer att förändras helt när han byter skola. Tillbaka i sin egen tid igen får han mod att säga till mobbaren Ludde “Jag tycker lite synd om dig som inte kan stava.”(s.37)
“Marsiangräverskans dotter av Oskar Källner” I berättelsen om Lilly är huvudpersonen också mobbad. Hon har flyttat från Jorden till Mars, där hennes mamma som är forskare grävt efter fossil, men blivit utskrattad för sina teorier och istället fått jobba med avfall och återvinning. Lilly är en hjälte när hon följer efter sin hund som springer in bland klipporna “Äsch, vad är det värsta som kan hända?” tänker hon. Hon får sedan slunga sig med allt längre hopp från sten till sten och ta sig in i en liten öppning i klippväggen, “Snabbt, så att hon inte skulle hinna tänka efter och stoppa sig själv”, för att hitta hunden. När hon rasar ner i en grotta hittar hon fossil som ger mamman rätt i sina teorier. Men ventilen på hennes syrgastuber har skadats i fallet, “Det var inget hon kunde fixa här. Det krävdes verktyg.”(s.48) Hon kämpar sig upp igen, hon hade klättrat mycket i träd hemma på jorden, vilket gjorde det lättare för henne att ta sig upp. Men tvingas sedan skicka iväg sin hund efter hjälp, då hon inte har tillräckligt med syre för att ta sig hem.
I den fjärde berättelsen, “Nicrophorus vespilloides” av Oskar Kroon, sitter huvudpersonen (som beskrivs som “du”) i en bil tillsammans med pappa och två småsystrar. De reser långt, systrarna är irriterade och gnälliga och skriker att de behöver kissa, pappan försöker hålla koll på vägen, samtidigt som han lugnar barnen, samtidigt som han försöker lyssna på ett naturvetenskapligt program på radion. Bak i bilen sitter huvudpersonens älskade hund. Den här historien berättas samtidigt i dåtid och framtid, det vill säga före och efter olyckan, och är extremt sorglig.
I “Brevet från framtiden” hjälper Minna sin pappa och farföräldrar att städa ur vinden. Där hittar huvudpersonen brev som är skrivna på 2030-talet. Minnas bästa vän heter Noel, “Noel! ropade jag över hela skolgården. Kom!”. När de ska gå och prata med de som flyttat in i farföräldrarnas hus säger Noel “Kom igen, du är modigare än jag”.(s.77) Minna känner sig inte alls modig, men ställer ändå en fråga.
“I badhuset” är en serie av Alma Thörn, där Harriet har skräckvisioner av att inte klara av simningen veckan före lovet. Harriets vän Tilly stöttar henne. Tilly har mycket kortklippt hår.
I “Blomstertid” av Gustav Tegby har växtligheten tagit över jorden och utplånat människorna. En del har dock lyckats fly och lever i luftskepp ovanför molnen. Eftersom barn som inte nått puberteten inte påverkas av de sporer som dödar alla andra, så hissas barnen ner till jorden för att hämta provianter från övergivna affärer. När huvudpersonen Elias hittar sin döda pappa och syster rusar han fram men vännen Aischas “starka armar slet honom bakåt” (s.103). En skrämmande och ganska obehaglig berättelse.
“Drömfrukten” av Maria Turtschaninoff beskriver ett framtida samhälle som har starka drag av dåtidens skråväsen och förindustriella samhälle. När alla barn nått en viss ålder paddlar de ut till ett speciellt träd. När de äter av trädets frukter så drömmer de om sitt framtida yrke. Alla har ett bestämt livsyrke, nätbindare, kanotbyggare, brobyggare, knivmakare, snickare, sångare, krukmakare, fiskare, fågeljägare etc. Och de flesta är helt nöjda med detta.
Huvudpersonens far är kanotbyggare, morbror brobyggare, mamma fågeljägare, faster knivmakare.
En “pojke” blir flöjtspelare men slutar när han är “en vuxen man med hustru och barn” och stannar sedan “hemma bara, skötte barn och hushåll och getter. Mormor tyckte att det var konstigt, en vuxen som inte arbetade, men han var nöjd.”(s.113)
Jagberättaren kan dock inte tänka sig ett liv utan att få rita, och känner sig mycket rädd och orolig för framtiden. Men landets drottning säger “Du har alltid ett val”. Något som jagberättaren tar fasta på.
En framtidsberättelse som känns lika mycket som en historisk berättelse.
“Uppdrag superskurk” av Ida Kjellin utspelar sig i en tid då man upptäckt att superhjältar finns på riktigt. De superhjältar, och superskurkar, som huvudpersonen Sigrid nämner är Superman, Batman, Spider-Man, Pingvinen, Jokern, The Riddler, Doc Ock, Green Goblin, alla “han”. Sigrid tänker att det måste vara mycket bättre att vara en superskurk än att konkurrera med andra superhjältar och med poliserna om att få hjälpa andra.
Den tionde berättelsen, “Venus Marbella” av Anna-Clara Söderlund utspelar sig på Noacchis Terra dit huvudpersonen, Ci, blivit skickad och nu arbetar som ambassadör. Ci talar om “mina vuxna” (föräldar?). Alla på den nya kolonin har följeslagare som är extremt intelligenta humanoida robotar.
Huvudpersonen könsklassificeras inte. Inte heller hens “vuxna”. Men den nykomling som Ci får ta hand om beskrivs som “hon”.
Den sista berättelsen, “Fossilet” av Jack Werner består av två parallella historier. En där jagberättarens mamma hittar ett fossil i ett berg, på en plats där hon tror att det tidigare varit vatten. I den andra berättelsen ror en person som benämns som “du” ut i en tjärn för att fotografera, men tappar sin telefon i vattnet. Alla personer runt omkring huvudpersonerna könskategoriseras; mamma, pappa, farfar. Men inte huvudpersonerna själva.
Slutstation av Mia Öström
Iris kommer tillsammans med sin mamma och mammans nya kärlek, som Iris kallar “Skägget”, till den gamla tågstation som Skägget köpt och nu tänker renovera.
Det regnar i stort sett varje dag, stationen är ödslig och golvet i ett rum är borta och man ser ner i den djupa jordgrunden. Mamma, som tidigare alltid lyssnat på och intresserat sig för Iris, ser henne knappt längre. Mamma skrattar åt allt Skägget säger och gör allt som han vill och är långt från den självständiga, starka mamma som hon var tidigare.
Skägget är stereotypen för en machoman. Han äter bara kött och potatis och fnyser åt grönsaker, han köper dyra verktyg (men aldrig en födelsedagspresent till Iris), han retar Iris på alla möjliga sätt och säger saker som att hon borde vara på ett läger och träffa jämnåriga istället. Iris känner sig alltmer osynlig.
I det här eländet upplever Iris konstiga saker på den gamla tågstationen. Men hon har ingen att prata med, ingen att vända sig till. Hon får ett kassettband av någon okänd person, på bandet säger en kvinna “Du som lyssnar. Jag ber dig: hitta det som är gömt. Annars kommer stationen aldrig att få ro.”
Iris är verkligen ensam och osynlig. Och när hon går in till byn viskar "tanterna" om henne bakom hennes rygg, “Stackars flickebarn” Och en "gubbe" säger “Vad som helst kan hända en liten flicka. Akta dig”.
Det är bara när Iris träffar Elis som jobbar i byns affär, som hon får någon som hon kan prata med. Elis är några år äldre och står för en trygghet som Iris länge önskat sig i formen av ett storasyskon.
Där hemma går det inte så galant för Skägget att få till ett golv som han hade trott. Han skadar sig, skriker och svär. Varje dag är det nya problem. När det återigen rinner vatten nere i jordgrunden skriker Skägget till Iris mamma “HAR DU GRÄVT SÖNDER LEDNINGEN? Klart jag inte har, sa mamma iskallt. Jag har grävt fram läckan.”
Mamman och Skägget kämpar med lera, vatten, trasiga ledningar och grävlingar. Skägget är även jägare och går ut i skogen och skjuter en ekorre som han ska äta till middag. Mamma, som tidigare alltid brytt sig om djur, accepterar även detta och tillreder ekorren åt honom. (Iris tycker synd om djur som skjuts i skogen, men hon äter gärna köttbullar.)
När Skägget blivit biten av grävlingen och Iris inte kan sluta skratta åt honom, tappar han fattningen helt, och siktar på Iris med sitt gevär för att få henne tyst.
Sedan säger han “Jag skojar ju bara. Har ni ingen humor.” Men det här blir en ögonöppnare för mamman, som slutligen ser sitt eget barn igen.
Arbetet med tågstationen får sedan ett våldsamt och abrupt slut när Skägget hittar en låda under jorden i husgrunden som han försöker öppna med sin nya vassa yxa, hugger sig själv i benet och håller på att förblöda.
Det här är en bok som ger en relativt traditionell bild av kön.
Skägget är en machoman utan några som helst hänsyn för andra människor.
Mamman blir sinnebilden för en kvinna som inte kan se några fel alls med den hon är kär i, som gör allt han vill och accepterar allt.
Iris är en relativt självständig och modig person, men andra talar om henne som flickebarnet, och hon talar även om sig själv på detta sätt till slut. Hon vågar inte berätta om sina övernaturliga upplevelser för Elis; “Han skulle bara tycka att hon var en barnslig unge. En liten flicka. Ett flickebarn.”
Elis kör omkring på den nedlagda järnvägen med en dressin, men Iris sitter alltid bara på flaket, hon cyklar aldrig själv.
Den gamla "gubben" som kallas “Dunken” är en ensam ungkarl vars hem är obeskrivligt smutsigt.
Av Iris beskrivningar förstår vi att mamman tidigare var en mycket självständig person. Hon fick barn genom insemination och Iris har alltid sett henne som en stark “vargmamma”.
De flesta personerna i boken (inklusive de som levde under 1940-talet då en parallell berättelse utspelar sig) är olyckliga.
Som tur är så slutar denna mörka historia på ett lyckligt sätt.
Nåt trassligt inuti av Cina Friedner
Isa är bästis med Aisha, som är den populäraste tjejen i tjejgänget.
Aisha, och flera av de andra tjejerna, är förtjusta i Ian Wretling i klassen ovanför, men enligt Isa ser han “helt vanlig ut”.
Det är snart lucia och det är femmorna som ska lussa för resten av skolan. Isa vet att Aisha gärna vill bli lucia och Isa tycker själv att Aisha skulle vara perfekt för det, med sitt långa hår och vackra sångröst. Men lucian ska lottas fram, och lotten faller på Isa.
Så här långt ger boken en mycket traditionell bild av kön.
Men hemma lever inte Isa något traditionellt familjeliv. Hennes pappa mår ofta psykiskt dåligt och behandlas under perioder på en låst psykiatrisk avdelning. Han får mediciner som gör att han också mår fysiskt dåligt. Han känner sig ofta mycket trött och orkar bara träffa familjen korta stunder.
Isa har många traumatiska minnen av pappans sjukdom, minnen som ger henne hjärtklappning och panikångest. Framför allt är det ett minne då hon hittade sin pappa på en bänk och han inte klarade av att ta sig hem själv.
Att träffa sin pappa i det lilla gråa mötesrummet på den psykiatriska avdelningen är också något som är svårt att vänja sig vid. Samtidigt måste alla ta hand om lillasyster som har mycket svårt att acceptera att inte pappa kan vara hemma hos henne.
En dag träffar Isa Ian på sjukhuset. Hans mamma är inlagd där. Genom att de träffas när de hälsar på sina föräldrar så lär de känna varandra. Men när tjejgänget märker att Isa är vän med Ian utan att hon berättar hur hon har blivit det, så tar de avstånd från henne.
Bokens ramverk är alltså en mycket könstraditionell värld där tjejerna är för sig och killarna för sig. Där det finns tydliga hierarkier inom de olika kill- och tjejgängen. Där killar är stjärngossar och tjejer tärnor. Där relationer mellan killar och tjejer oftast är kärleksrelationer.
Men inom detta ramverk finns Isas pappa som är den svaga i familjen. Den som klarar av väldigt lite, som måste tas om hand och stöttas. Isas pappa är också en varm och kärleksfull person som verkligen vill vara en riktigt nära och bra pappa, men som inte klarar av det.
Där finns också Ian som blir vän med Isa, en vän som förstår precis vad Isa går igenom och hur trassligt hennes liv är med en förälder som inte mår bra.
Brunnens fånge av Linnea Dahlgren
Illustrationer Lisa Medin
Brunnens fånge är en spännande skräckberättelse, och en berättelse om familje- och vänskapsrelationer.
Det handlar om en pappa som på impuls köpt en torp ute i skogen där han, de två barnen och deras två vänner (samt den ena vännens lillebror) ska spendera en tid tillsammans.
Huvudpersonen heter Jackie, hon känner ofta på sig saker, men det är sällan som någon lyssnar på hennes varningar. Jackies bästa vän heter Felix. Han blir ofta mobbad i skolan av, vad Jackie kallar “idiotgänget”. Felix är en mycket positiv, och mycket snäll person “en obotlig optimist”(s.14). Han är glad och livlig, har humor, tycker om spökberättelser och älskar att sjunga högt. Men han blir retad för att han inte ser konventionellt manlig ut. Felix har långt hår och använder ibland smink. När Felix blir trakasserad blir Jackie arg och knuffar mobbaren. Hon tänker:“Jag kan redan känna de hårda slagen som jag kommer få för att jag vågade göra motstånd.”(s.17)
Jackies storasyster Caroline vill gärna ta ansvar och vara som en vuxen gentemot Jackie. Caroline gillar att titta på katastroffilmer, och när strömmen går ute i torpet är det hon som startar dieselmotorn, ordnar med toaletterna och tar fram motorsågen. Mellan Caroline och hennes vän Aini växer känslor förutom vänskap.
Carolines lillebror Jasim är en av de som mobbar Felix. Jasims högsta dröm är att bli fotbollsproffs. Men ute vid torpet börjar Jasim höra en röst i huvudet, han kan höra vad monstret tänker.
Jackies och Carolines pappa är en varm och impulsiv person.
Huvudpersonen Jackie är ofta rädd, men tvingar sig att övervinna rädslan när nöden kräver. Det är hon som blir berättelsens hjälte och som vågar det som ingen annan vågar.
Boken handlar dels om de olika personernas relationer till varandra, och den ökade förståelse för varandra som det hemska äventyret ger dem. Dels är det en riktig skräckberättelse om barnens gemensamma kamp mot ett fruktansvärt monster.
Flertalet av personerna i berättelsen är normkreativa. Felix själv menar att “han inte kan ändra på hur han är, det spelar ingen roll att andra försöker få honom att vara sig själv. Han kan bara vara sig själv.”(s.19)
Boken hävdar alltså rätten att få vara “sig själv”. Vad jag förstår så identifierar Felix sig som en “han”, så det handlar inte om en identitet som trans. Men det är inte heller en problematisering av begränsande mansroller, utan snarare ett hävdande av individens rätt att få vara avvikande utan att bli retad.
Det är också en bok som ger en mycket positiv bild av att äta växtbaserad mat, något som annars är ganska ovanligt i barnböcker.
Alla "hon" har långt hår, förutom Jackie som har relativt kortklippt hår. Alla "han" har kortklippt hår, utom Felix som har mycket långt hår.
Spökhusets hemlighet av Kristina Ohlsson
I “Spökhusets hemlighet” kommer syskonen Alba (12 år) och Ellen (7 år) för att bo hos sin morbror Baltzar i Stjärndalen två veckor före jul.
Boken börjar lite långsamt, men sen blir det riktigt spännande.
Och enormt mycket snö.
Baltzar har köpt ett miniatyrhus av ett av de gamla husen i staden, och “dock”huset får stå inne i Albas och Ellens rum. Men snart hörs röster inifrån huset, och en stentomte med kors på ryggen flyttar på sig trots att Alba försöker gömma undan den.
Alba inser att Ellen är i stor fara och hon gör precis allt hon kan för att skydda, och rädda sitt lillasyskon. Det är Alba som är bokens hjälte, och modiga detektiv.
Boken fokuserar ganska mycket på kön och könskategorier.
Ellen beskrivs som att hon har “smala axlar” (s.7), och hennes hår beskrivs som att “Ellens brunlockiga hår studsade hit och dit” (s.12).
Syskonen omtalas vid ett par tillfällen som “flickorna” och “tjejerna”. Grannen Daniella säger “Lek nu med huset, flickor.” och “Ta hand om tjejerna, Baltzar.” Baltzar säger “Det är jag och flickorna.”
När Daniella och morbror Baltzar bär ner huset från vinden så är det Daniella som tycker att det är tungt; “Det var ett eländigt hus att vara tungt, sa Daniella och stönade.”, “Daniella gjorde en grimas och sträckte på ryggen.”(s.23)
När Alba hör röster inifrån miniatyrhuset så ser hon inte barnen som pratar, men hon vet ändå att det är en flicka och en pojke. Flickan “lät rädd och ynklig. Pojken försökte trösta henne. Var inte orolig, viskade han. Det lät som om flickan började gråta.” (s.32)
När Ellen får en nalle av affärsinnehavaren så niger hon.
När morbror Baltzar ska snickra inne i sin verkstad så får inte Ellen vara med.
Alba är mycket ansvarsfull. När hennes kläder bildar vattenpölar inne i leksaksaffären så säger hon förlåt, och ber om en trasa för att torka upp efter sig.
När Ellen är rädd sträcker Alba ut armarna. “-Det blir bra, viskade Alba och kramade Ellen.” (s.134)
Alba är rädd och orolig många gånger. Men hon är också bestämd, och övervinner sin rädsla. När negativa tankar riskerar att ta över så motar hon bort dem.
Hon undersöker okända miljöer ensam, frågar sig fram och tar reda på all information hon behöver. Alba är intelligent, stark och mycket modig.
Karaktären Vera är också mycket stark och smart.
De fem demonerna (Kung Pow del 4) av Ola Lindholm & Johan Lindqvist
Illustrationer Kevin Olberg
Huvudkaraktärer i böckerna om Kung Pow är Mästare Ju, hans lärling Sam, och datageniet Aisha, (som åker rullstol).
I den här fjärde delen i serien har Aisha fått en mycket mer aktiv roll än i de tidigare böckerna.
Mästare Ju är fortfarande lika självsäker, lika glad i att döda, lika road av spel på sin mobil och lika mästerlig som alltid i kampsporten Kung Pow.
Lärlingen Sam, som enligt Mästare Ju aldrig blir fullärd, tvekar ofta på sin mästare och tycker att han ibland beter sig idiotiskt. Men läsaren märker att Mästare Ju alltid har fullständig koll på läget, och att han använder sig av rollen som fåntratt för att lura omgivningen.
I “De fem demonerna” har Aisha rest till USA för att “ta reda på varför en död kropp hade ett stort hål i sig”. Sam och Mästare Ju har åkt på semester för att äntligen få bara vila, men det första som händer är att Aisha ringer och skriker för full hals; “Sam, lyssna! Ni måste komma hit!.” “Vi måste åka till USA.”, säger Sam till Mästare Ju; “Aisha är i fara.” (s.26)
När Sam och Mästare Ju kommer till USA upptäcker de en forskningsstation i öknen där Doktor Dana Darwin håller på att odla fram djur som ska kunna tillintetgöra människorna. Enligt henne förstör människan endast jorden, och den bör lämnas ifred åt djuren. Därför ska alla människor dö genom ett supervirus som hon tänker sprida med hjälp av myggor.
Sam och Ju får kämpa hårt för att klara sig mot de andra monsterdjuren, och för att ta sig ut ur anläggningen levande.
Ett av monsterdjuren flyger till staden där Aisha sitter och försöker skapa ett vaccin mot viruset. Hon tar med sig ett basebollträ och rullar ut för att se vad det är för ljud, “Fågeln var precis framför henne. Aisha svingade sitt basebollträ med full kraft. Men hon missade”.(s.98) Det är sex män som räddar henne genom att skjuta fågeln som har fastnat med klorna i rullstolen när den flyger iväg med Aisha. “Buster och hans bröder visste hur man sköt” (s.100)
Samtidigt har Dana Darwin släppt lös myggorna som ska sticka människor på Los Angeles flygplats för att dessa sedan ska resa iväg och smitta resten av jordens befolkning. Det är tack vare Aishas datakompetens som de GPS-styrda myggorna istället flyger till det berg där Aisha sitter. Hon klär av sig kläderna och låter myggorna sticka henne, sedan hoppas hon på att det vaccin hon tagit fram ska fungera…
Aisha är en hjälte i boken, men hon är också någon som ringer till Sam efter hjälp, och som måste räddas av sex pricksäkra män.
Sam och Mästare Ju är som i tidigare böcker omänskligt starka, tåliga och skickliga på alla sätt. De kan hoppa 5 meter rakt upp i luften, hoppa ut ur en helikopter, deras händer tål att ta tag i taggtråd och svinga sig över, de är extremt pricksäkra, klarar av att vara inne i en tryckkammare, Sam, som är 12 år, kör bil i rasande fart, när Sam blir slagen med järnrör av tre män så är det de som skadar sig, inte han.
Buster och hans bröder är “sex stora män”, “riktiga råskinn”. Buster “spottade framför sig. “Ni har tre sekunder på er att svara.” Han tog ett steg framåt. “Sedan krossar vi era skallar!” (s.31) Männen vill “skydda sig själva och sina familjer.”
Förutom att Aisha behöver hjälp så inleds boken också med att en rånare tar tag i en flickas nacke och sliter henne till sig. Flickan skriker rakt ut, och “Sam var tvungen att rädda henne.” (s.10)
Det är spännande, blodigt, mycket humor och många pricksäkra, ädla, hårdhudade och starka män.
Det är Aisha som är villig att offra sitt eget liv för att rädda mänskligheten, men, som Mästare Ju säger “Dö kan väl vem som helst göra.”
Kvarter nr 3 av Dan & Lotta Höjer
“Kvarter nr 3” handlar om Liam och Anna.
Liam är den aktiva karaktären. Anna är mycket aktiv i prologen, men hon är också obetänksam, något som leder till hennes död. Hon sitter längst ner i huset när hon hör att någon går uppför trapporna och bryter sig in i deras lägenhet där hennes pappa är, full, utmattad och deprimerad (efter att Annas mamma dött). Istället för att springa upp och se hur det är med honom, så följer hon efter inbrottstjuven. Tanken är att stänga honom ute uppe på taket och sedan “se till att pappa ringer polisen”, men istället för att stänga igen takluckan efter honom så upptäcks hon och “blir helt paralyserad”. “Hon försöker röra sig nedåt men rädslan gör att hon inte kan lyfta på fötterna en enda centimeter.”(s.13) Hon blir ryckt av mannen upp på taket. Där försöker hon ta sig tillbaka till takluckan igen, men hon har en sådan fart att hon rullar nerför kanten på taket och faller fem våningar ner till sin död.
Liam träffar Anna trettiofem år senare när han går förbi kyrkogården. Liam har också förlorat sin mamma, och har en pappa som blivit inlagd på sjukhem. Han blir kär i Anna. Hon i sin tur behöver hans hjälp med att rentvå sin pappa som sitter i fängelse, anklagad för mord på sin dotter. Anna bönfaller Liam att hjälpa henne att hitta bevis som ska rentvå pappan, och Liam gör allt som Anna ber honom om. “Du måste gå tillbaka” säger Anna. “Nej, jag vill inte!” säger Liam (s.103), men han gör ändå som Anna vill.
Anna beskrivs som “liten och blek”(s.25). Någon beskrivning av Liams utseende ges inte.
Anna ber om hjälp, kräver att få hjälp av Liam. Själv är hon bunden vid Kvarter nr 3 där hon är begraven, och kan bara träffa Liam korta stunder.
Liam agerar detektiv. Han är bokens hjälte. Han forskar, tar reda på, tar sig in på olika ställen, följer efter, frågar ut, springer det fortaste han kan etc. Han träffar på den som dödade Anna, men överlever p.g.a att han har tur. Liam agerar dock aldrig obetänksamt utan han är hela tiden smart.
Övriga karaktärer i boken är framför allt män; Annas och Liams pappor, inbrottstjuvarna och ägarna till företaget Hansson Säkerhet, kantorn, parkskötaren. Några kvinnor har biroller; två poliser, en granne och en advokat.
Den mörkaste skuggan av Camilla Jönsson
Bokens huvudperson heter Frida, och hon är också bokens hjälte.
Men utan hjälp av den bleka, ofta försvinnande Theodor, så hade hon inte klarat sig levande ur den här berättelsen.
Frida är nyfiken och orädd, (men absolut inte oförsiktig eller obetänksam). Hon vågar inte slappna av när hon träffar nya människor. Hon är en empatisk och snäll, men tuff person.
Frida lägger märke till saker som andra inte verkar uppfatta. Ondskan i boken (en “han”), känner av att Frida är speciell, och spionerar på henne.
Boken inleds med att Frida har fått flytta till ett familjehem och ska börja i en ny skola.
Frida har lärt sig av sin pappa att man aldrig får visa sig svag. Hon får en vän direkt i Molly som går i samma klass. På skolgården ser Frida hur ett par tvillingar ger sig på en kille. Tvillingarna är små och spensliga, svartklädda, (den ena har byxor, den andra kjol, nästa dag har den som hade byxor klänning och den med kjol byxor), med halvlångt svart hår och blek hud, och de är övernaturligt snabba och hör allt. Frida talar om de båda som “hen”. Den enda som lyckas få stopp på dem är Theodor.
Tvillingarna heter Kim och Mio och är inte könskategoriserade i boken. Deras frisyr och kläder omöjliggör också en sådan kategorisering. De är elaka karaktärer som tycker om att utnyttja sina övernaturliga förmågor och se andra lida.
Frida tycker inte om gympa eller friluftsdagar, och gör vad hon kan för att slippa dem. Värst av allt är omklädningsrum “Det finns inget värre än att stå där helt naken med en massa andra tjejer”(s.38)
Hon dröjer sig kvar i korridoren istället för att gå till gympasalen och upptäcker en yngre kille som sitter och gråter. När tvillingarna kommer tillbaka för att trakassera honom, och frågar vad Frida gör där, så blir hon arg. “Det var en sak att de trakasserade småglinen, men mig skulle de minsann inte få köra med”(s.39) De kallar henne “knarkarunge” och säger åt henne att dra.
En annan gång när tvillingarna skrattar åt henne skriker hon “Vad fan vill ni, era sjuka jävlar!”(s.55)
Under friluftsdagen försvinner två ungdomar, och det är bara genom Theodors försyn som Frida och Molly själva kommer tillbaka till de andra.
När de ska ta bussen tillbaka till skolan ber Frida Molly att hjälpa henne så att lärarna tror att hon är med på hemresan. Frida känner att hon måste stanna kvar ta reda på var Theodor är, så att inte han också råkar illa ut.
Tvillingarna och Theodor är “Skuggans” medhjälpare. De ser till att ordna lämpliga offer åt honom som han kan suga ut all energi ur och bara lämna tomma gråa skal efter sig. Men Theodor har tröttnat på att vara Skuggans slav. Och när Frida säger att de måste göra vad de kan för att stoppa honom, så går han med på det.
Frida är en mycket trovärdig karaktär, och en stark och empatisk människa.
När Molly blir bortförd av tvillingarna tänker Frida “Jag måste rädda henne”. Men det är Theodor som kommer “uthoppande med Molly i famnen” ur det brinnande huset.
I slutstriden kämpar Frida med intelligens, skicklighet och mod. Men i det mest avgörande ögonblicket stoppar Theodor henne; “Låt mig”, sa han och slungade sen iväg flaskan med mer kraft och pricksäkerhet än jag skulle ha klarat av.”
Kom igen, Jonny! av Elin Lindell
Jonny säger om sig själv att “Jag är lite av människans svar på bokhyllan Billy”(s.18). Hans bästa vän Elias säger att Jonny är “medelsnygg”.
Elias är en klassisk nörd. Han är intresserad av vetenskap, naturvetenskap, fysik, matte m.m, men är inte duktig på eller intresserad av fysiska aktiviteter. Han ser mycket bra ut i sina långa ögonfransar och mörka lockar. Jonny tror att det är därför han blivit ihop med klassens populäraste tjej, Melissa.
Melissa är inte blyg för att säga vad hon tycker t.ex. på klassrådet. Hennes bästa vän heter Naima, och hon är inte heller rädd för att säga ifrån i klassen. När Nicolai retar Jonny säger Naima “Käften, Nicolai”(s.25).
Nazli, som Jonny gör sin prao tillsammans med, tycker mycket om att skämta och skoja. Hon härmar deras arbetsgivare Soran, och Jonny härmar kollegan Sussi.
När Jonny råkar bränna av Nazlis hår i en av deras rollekar, klipper hon det kort. Nästa gång Jonny ser henne tar han henne för en kille.
Jonny och Elias har en vänskap som är lika delar könstraditionell och icke könstraditionell. De bråkar och retas. Elias säger att han blir sjösjuk om hammocken gungar för mycket och Jonny lovar och svär att inte gunga högt. “Sedan gungade jag så högt att kedjorna gnällde och Elias blev helt blek i fejset”(s.13) De går och tittar på när deras flickvänner spelar fotboll för Elias säger att “Det ingår i ditt uppdrag som pojkvän till en fotbollsspelare”(s.85) Och när det regnar står de under samma paraply och Elias lägger armen om Jonnys axlar. Naima springer förbi och ropar “Gay!”, (men det visar sig att det är hon själv som är gay).
Jonnys pappa ger en icke traditionell bild av kön. Han jobbar i skolköket och kan aldrig låta bli att ropa till Jonny “Hej, gullegubben. Jag har längtat efter dig”, trots att han vet att Jonny tycker att det är vansinnigt pinsamt. Jonnys och pappans relation är varm och kärleksfull och mycket fint beskriven.
Generellt ger boken både en traditionell och en icke-traditionell bild av kön:
Mammans nya kille Krister, mekar cyklar och säger att Jonny och han kan öppna en cykelverkstad tillsammans. Krister och Jonny lyssnar på hårdrock. En kille ger Jonny en fistbump. Jonny sladdbromsar med cykeln. Arbetsledaren Soran beskrivs som en stor och stark man som nästan kramar sönder Jonnys hand när han hälsar. Jonny beskriver sitt eget hår som “strävt” och Nazlis som “lent och skönt”(s.121).
Jonnys mamma snusar. Jonnys pappa jobbar i skolköket. Jonnys pappa är öppet kärleksfull och varm. Jonny fixar symaskinen själv när tråden trasslar sig, även när en tjej frågar om han behöver hjälp. Jonny kramar sin mamma och pappa. När Jonny berättar att hans pappa är sjuk kramar Elias honom. Jonny får låna kläder av Naima, en tröja med enhörning och ett par mjukisbyxor med ordet “Babe” på baken. Jonny skäms inte att ha de på sig, och gå hem i dem. Jonny och Elias sitter ner på toaletten när de kissar. “Jag tror vi är de enda killarna i klassen som sittkissar”(s.157), säger han.
Boken innehåller ett flertal förlöjliganden och nedvärdering av kvinnor.
Elias säger till Jonny “du är t.o.m sämre än Ann-Sofi [deras lärare] på fotboll”
Jonny high fivear Ann-Sofi “för att hon inte ska bli ledsen”(s.23)
Om valborg säger Melissa “Det kommer bli den fetaste musiken, den fetaste brasan och dom fetaste brudarna”(s.27)
När Melissa och Naima “skrattar samtidigt låter det som ett studiebesök på bondgården” tycker Jonny.
En person i grannskapet beskrivs som Psyk-Sylvia (s.43 )
När Jonny inte kan häva sig upp på simbassängkanten tänker han att det här “hade känts ovärdigt till och med för min mormor”(s.73).
Jonny brukar ha hörlurar på bussen. “Fast ibland är det någon tant som gnäller på att mina hörlurar läcker”.(s.76)
En mamma på bussen med barnvagn struntar i barnet och pratar i telefon.(s.80)
Motsvarande beskrivningar av jobbiga, fåniga, mesiga killar eller män är endast:
En gubbe på bussen som har armsvett.
Sammanlagt en bok som blandar det könsmässigt traditionella med det icke-traditionella.
Det är också en bok som ger en mycket fin, kärleksfull och gripande bild av relationen mellan Jonny och hans pappa.
Morris Mohlin på djupt vatten av Maria Frensborg
Illustrationer Kalle Landegren
Morris är 14 år och bor i Umeå med mamma, pappa och systrarna Astrid och Elsa. Hans bästa vän heter Johar. Morris är kär i sin kompis Mirre.
En rolig bok där man får skratta högt många gånger.
Bokens humor kretsar kring Morris kärleksbekymmer, och kring att det mesta goda han försöker göra, blir till små katastrofer.
Språket i boken innehåller mycket slang, (många engelska slangord), och är ganska rått, men kärleksfullt.
Förhållandet mellan Morris och Johar är fysiskt, tufft och vänskapligt.
Morris och Johars språk och beteende är ganska könsstereotypiskt.
Exempel på Morris språk och handlingar:
“Vem vet hur många klena patienter hon lyckades ragga upp.” (Om Mirre när hon låg på sjukhus:),
“langa över honom vid tretiden” (om hunden han ska vakta),
Morris vill “ringa upp direkt och skrika nåt obscent” (till Morris rival Hussein:),
“Yeey! My man, där satt den!” (när Johar kommer på en idé) ,
Morris händer är “pisskalla”,
Morris kallar Johar för “noob”,
när Johar låser in sig på toaletten med Morris mobil säger Morris “Öppna, ditt wacko! Annars sparkar jag in handtaget”,
när Morris ser sin mamma sitta i pappans knä och bli matad med prinsesstårta på deras silverbröllopsdag säger han “Yuck! Get a room! Eller, jag menar, grattis.”,
Morris “sladdar in i parken och släpper cykeln i gruset.“,
“Jag pressar upp min bästa vän mot väggen.”,
“Med en dåres hastighet rullar jag ner mot stan på min trimmade elcykel.”,
Morris vänder ett Oreokex i munnen,
Morris “tar spjärn mot väggen för att fösa ner Johar på golvet”,
“Kom igen! ropar jag och lappar till honom över armen.”
Exempel på Johars språk och handlingar
“Hånglar du upp dig själv nu igen.”,
“då snusar jag hellre min farmors avföring”,
“Men jag dödar dig om du golar.”,
“Ser ut som skit, om jag ska vara helt ärlig.”,
“Golare får inga polare”,
“Men chilla Gunilla”,
Johar “dimper ner på sängen”,
Johar spottar en stor loska på marken,
Johan ligger högst upp i klätterställningen med ett vippande grässtrå i munnen,
“I en hög båge flyger Johar genom luften” (när hoppar från gungan:) ,
Johar går på Aikido,
Johar “är sällan den som bangar”,
Johar fjuttar iväg en lång loska,
Johar däbar och vickar på rumpan,
Johar rullar ihop sitt skrivhäfte till en batong och slår Morris i huvudet,
Johar knuffar till Morris hårt.
Morris beskriver Mirre på ett romantiskt sätt, hon har en “ljuvlig mun” och ett “ljuvligt leende”.
Men Mirres stil är ungefär densamma som Morris och Johars:
Om sin arbetsgivare säger Mirre “Hon är värsta nazibitchen”, och innan praktiktiden är slut spottar hon “i tantens matlåda”,
“Mirre sprätter iväg sin glasspinne mot soptunnan”,
hon skämtar lika friskt som Morris
och när Morris ska cykla iväg sätter sig Mirre på sadeln, Morris sätter sig bakom på pakethållaren och så åker de iväg mot solnedgången..
Morris och Johars könsmässigt traditionella beteende tar upp större delen av boken, Mirres normbrytande beteende är bara en mycket liten del.
Ett normbrytande tema i boken är att Johar gillar killar. Han busvisslar åt supersnygga Hussein och säger “Alltså, jag dör, vad han är het.”
Även några bifigurer i boken bryter lite med könsnormer; på museicaféet tassar “en kille i vitt spetsförkläde” fram till deras bord, och på apoteket “vaggar biträdet iväg och letar en stund bland hyllorna innan han meddelar” att varan är slut.
Men det är flera kvinnor som förlöjligas i boken. Grannen Erna som behöver en hundvakt kallar sig själv för “mattepatte” och “kliar sig i örat med en nyckel” samtidigt som hon sätter sig på ett par hörlurar utan att märka det. Morris blir också lurad av Johar att tro att Erna ska åka på en träff tillsammans med nakna frimärkssamlare. Läraren Jenny har “tjuriga rynkor runt munnen” när hon säger till Morris och Johar på engelskalektionen. En illustration visar en bok av “Tatjana Svetluktskij”.
Inga farbröder/gubbar/killar blir förlöjligade på samma sätt.
Manlighet är ett centralt tema i texten. Boken utmanar könsnormer genom att Morris och Johar misslyckas med eller gör skoj av manlighetens normer. Samtidigt reproduceras normerna genom att traditionell manlighet är något åtråvärt och viktigt för dem.
Boken gör t.ex. skoj av övergångsriter och mandomsprov för killar, men samtidigt är det något som Morris verkligen vill göra; “Det känns ändå som en viktig grej, som ett naturligt nästa steg i jakten på Mirre.”(s.68).
De går till djuraffären i syfte att köpa något djur de kan döda för att därmed bevisa sin manlighet (så som massajerna dödade lejon för att bli riktiga män). Johar (som har en tamråtta som heter Gullan hemma) säger att självklart skulle han kunna döda ett djur. Men när han får se chinchillan i buren blir han alldeles mjuk i hjärtat och vill ta med den hem. Morris känner likadant, “[b]ara tanken på att ta livet av den söta lilla varelsen med de intelligenta ögonen får mig att börja svettas.”(s.22)
De misslyckas även med att välta en bänk. De får tag i snus, men känner sig mer illamående än manliga efteråt.
Däremot känner sig Morris mycket manlig när han tar över pappans jobb att natta lillasyster.
Bilden av tjejer är på samma sätt både reproducerande och utmanande av normer. Johar säger att saker som “tjejer går igång på” är “Snabba bilar. Pengar. Dyra kläder. Bling-bling.” Men sedan säger han att bara vara en väldigt schyst och rolig kille också kan fungera.
När de är i en affär och ska köpa snus berättar Morris “Först nu ser jag att det är en tjej bakom disken. En med läppar och hår och rumpa och hela kittet.”(s.79) Det här citatet sexualiserar tjejer samtidigt som det gör skoj av sexualiseringen, (eftersom de flesta människor har både läppar, hår och rumpa).
I bokens slutscen är sensmoralen tydlig: det bästa när man tycker om någon, är inte att försöka vara någon annan, eller att försöka imponera och vara “en riktig man”, utan bara att vara sig själv, hur töntig man än tycker att man är.
No comments:
Post a Comment